Matsalshantverk

Idag har varit en mkt trevlig dag från början tills nu o förhoppningsvis ikväll med. Idag började vi med att tillreda mat i matsalen så vi provade på att:

Göra Råbiff
Öppna Ostron
Tillaga och servera Bergtunga
Tranchera Lammsadel
Bränna på Crème Brulée

Råbiffen var inte riktigt min starka sida och den blev god men fick ett allt för slagsigt utséende men okej. När det var dags för ostronen så glider Carl-Jan in med människor från näringslivet och pratar med oss och undrar vad vi gjorde och CJ cool som han är visade upp det alla män bör ha i fickan, en ostrongaffel. Kan inte citera med hans historia gick något såhär:

Det varje man bör ha är en ostrongaffel för ett ostron har smak av kvinnans sköte och varje dam bör ha med sig en tryffelhyvel då tryffel har en smak av mannlig avkomma.

Men dagen blev ganska lång och vi hann med fem bussen hem efter lite joggande. Nu skall jag göra mig väldigt lätt mat i form av pannbiff. Har varken tid lr ork nu att göra nå mer avancerat men de kommer till helgen. Provade ett vin i veckan som gåt under viner som jag inte dricker så ofta igen dvs föredrar dem inte.

Vinet var Notios från Grekland på en inhemsk druva som jag tyckte påminde väldigt mkt om Beaujoulais Royal med sina nästintill tropiska smaker och den lätthet som gör att man fortfarande är törstig efter ett glas.

Till helgen blir det en härlig Shiraz som jag återkommer med, den kommer att passa till min whiskyflamberade fläskfilé skulle jag tro då det inte blev en sådan tung shirax som Tatachilla utan en lite mer elegant hoppas jag den är för på de jag läst så skall ven vara det så vi får se hur kombinationen blir imorn eller på lördag.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback