Flambera

"Flambera, det blir trevliga ministekar för de lilla hushållet" citerat Roland i Torsk på Tallin. Kultfilm som inte får förglömmas. Idag så hade vi flambering på schemat och man var ju något nerväs för de är ju endå eld man handlar med men man kände sig rätt stolt efter att elden falnat ut och Crepsen var lklar. Rätten var Creps Suset (stavning?). Andra gången så vågade man chansa lite och gjorde ltie special och passade då även på att flambera apelsinbiten med so mman hade som garnityr.

Till helgen blir de ju då att flambera fläskfilén i Whiskey men de får nog bli i kastrull då min teflompanna är något hårt åtgången av att jag använd metallverktyg i den vilket mina vänner som går kock rasar emot och är strängt förbjudet.

Imorn har vi filéa och tranchera vilket kommer kräva att man är på helspänn då det gäller att göra rätt direkt även om de är övning så vill man visa att man kan prestera. HAr öven fått någorlundak lart med praktiken och det är en ära att få göra den på PM och Vänner i Växjö där numera Sveriges bästa sommelier Fredrik Horn jobbar, han vann SM i Sommelieri. Rätt coolt.
Kommer då bo hos min bror vilket jag ser fram emot, kommer bli sena nätter på restaurangen och sena nätter på helgerna.

Jag fyller ju då år om en vecka och skall till o boka bord nu så vi kan gå ut och äta med hela familjen, är så jätte glad att alla kommer upp till mig på en o samma gång, kan inte beskriva de : )

Andra planer för imorn är att ringa mormor o att plugga, så blir en trevlig dag imorn med. Mange, Malin och Jessica var precis här och såg på film vilket alltid är så trevligt o planerar helgen för mer film vilket passar min skrala ekonomi efter inhandlingen efter Shirazglasen och Amaronen.

Jag provade en fantastisk öl idag jag aldrig provat, det var en fatlagrad skotsk öl i form av Innis & Gunn oaked aged för. 20kr cirka, mkt trevlig rund ale med smaker av honung och vanilj, mkt trevlig öl som man kan zippa i sig långsamt utan att stressa.

Sb nummer: 11447

Kommentarer
Postat av: Erkaan (Brossan)

Flingan köper alltid det ölet, trodde det var ngt skit som han bara hade fått för sig men det ska alltså smaka? ;)

2009-03-16 @ 00:31:44
Postat av: Anonym

2009-03-16 @ 00:32:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback