Ännu mera ost

Idag var vi på mejeriet i Bredsjö som tilvlerkar Bredsjö Blå som är mycket uppskattad till Grythyttans hjortronvin. Jag hade föreställt mig att det skulle vara en modern och teknisk avancerad tillverkning av osten men ack så fel jag hade för vi kom ut till vad som såg ut att vara en bondgård och kändes som man togs tillbaka i tiden. Först var man lite förvånad men sedan inkom man i stämning och vilket ledde till en helhetsupplevelse. Vi fick även smaka på denna fantastiska ost innan vi for till Gryhyttan vin.

Passande nog efter osten så for vi till Grythyttan vin där vi lyssnade på hur Grythyttan vin kom till från första början och vi fick passande nog ovanpå osten smaka på Hjortronvin. En flaska från 1999 samt en från 2007 och det var väldigt intressant att se hur detta vin hade åldrats på knappt 10 år för jag har haft svårt ibland för den stickighet som är i de unga hjortronvinerna men när den hade fått lite ålder var den fantastisk även om vissa ansåg att den blivit för gammal så gilla jag den för jag blev överraskad över resultatet, så överraskad att jag satte i halsen.

Igår då hade vi föreläsning om massa ost och vi fick prova 7 stycken med fransmannen Vincent Lefevre som var väldigt underhållande och han drev en ostbutik i Stockholm vid namn Androuet som är ofta anlitad av de kändare restaurangerna.

De franska ostarna vi smaka var:
Brillat Savarin (Färskost på komjölk)
Sainte Maure (Sotad getost)
Rouelle du tarn (getost)
Comté AOC (pressad ost på komjölk)
Reblochon AOC (Pressad ost på komjölk)
Camembert de Normandie (Vitmögelost på komjölk)
Maroilles AOC (Tvättad ost på komjölk)
Roquefort AOC (Blåmögelost på fårmjölk)

Kommentar: AOC är kvalitétsstämpel som ställer hårda krav på att ostarna komemr från ursprungsområdet, att djuren växt upp på rätt bete mm. All mjölk i dessa ostar var opastoriserad, dvs inte upphettad. Jag gilalde bäst Comté då jag är mkt för hårdostar men den slår ännu inte min absoluta favorit Parmegiano-Reggiano eller som den på svenska kallas Parmesan. Den och lite Amaronevin och jag är lycklig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback