Min vindebut




Det är nu ganska snart ett år sedan jag inhandlade min första vinflaska för att analysera och dricka för att lära mig något. Det var en Masi Amarone Costasera 2005 och jag hade inte en aning vad jag gett mig in på för vin var för mig något surt dricka som de vuxna drack. Jag hade knappt druckit annat än enkla bordsviner som jag bjudits på men här erbjöds jag ett vin med stor styrka i jämförelse mot tidigare erfarenheter...

Jag var på väg hem från mitt sommarjobb på ett äldreboende som jag så ofta fortfarande besöker. Jag hade fått ett tips av en kollega som är av väldigt bestämd uppfattning att detta var verkligen ett vin jag borde prova för det var rikttigt bra fick jag beskrivet. Jag stapplade in på bolaget som jag var ganska vilsen på och kollade där i trähyllan och där låg mitt vin, en Masi Amarone Costasera 2005. Jag kollade på prislappen och wupps så hade jag lagt 259kr på en flaska vin vilket jag tyckte var extremt mkt på den tiden och fortfarande idag även om jag köpt viner för de femdubbla. Jag korka opp den hemma och försökte intala mig själv om att detta kan jag och jag kan lösa ut smakerna utan problem för jag hade ju endå läst vissa vintips och sådant så jag ansåg mig inte vara helt nybörjare på området men så var ju fallet... Vinet slog mig till backen rent smakmässigt för det fanns så mkt i detta vin som jag inte smakat förut eller inte trott skulle finnas i ett vin men det gjorde det ned råge. De sa bara pang och nu hade jag bytt ut mina torsdagsdrinkar mot vintester istället och det fortsatte med ett vin från Faustino I som jag bedömde som en sämre variant av Costaseran och jag lovar att återkomma med ett nytt test av dessa två när jag investerat i viner igen.

För er som vet att jag är ett stort fan av Amarone så vet ni nu var det kommer ifrån för det är som med film, 1:an är alltid bäst och så även me vinerna jag dricker. Man minns alltid ettan som en legendar och så gör även jag i detta fallet och sedan kan de ju diskuteras om det är bra eller inte men jag bedömmer fortfarande Costaseran som ett av de bättre vinerna jag provat. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback