Uppdatering

Sitter och lyssnar till Herman Lindqvist sommarprat. En mkt vis man som pratar om begrepp som fått en helt annan betydelse idag än det hade för 30 år sedan. Som ordet blogg var något man hade i näsan, internet fanns inte som idag och vax var något man hade för att få håret att ligga ner och inte som idag att stå upp. En hel del intressanta inlägg och jag kan inte låta bli att lida med hans kompis som hade en passion för vin och hade en vinkällare som var honom kär. Hans fru ville överraska honom när han var borta och förstod inte varför vinkällaren var så instängd och kall och unken och varför var flaskorna så dammiga? De kunde hon inte förstå sig på så hon hade bestämt sig för att piffa upp källaren och öppnade fönstrerna, satt in element och torkade av alla flaskor genom att doppa dem i vatten vilket gjorde att ettiketterna lossnade och hon hade inte en aning vilken etikett som tillhörde vilken flaska. Hon satte då upp ettiketterna på dörren för de såg ju endå ganska granna ut. På ettiketterna stod Château Petrus 1982 mfl, vin som kostar upp mot 20 000kr flaskan. När ägaren väl kom hem så fick han sig en chock, frun ville ju bara vara snäll men det sluta med att mannen svimmade av efter att han gått in i en hylla som inte stod där den stod innan.

Passioner är intressant, att man har ett visst intresse som man lägger stor energi på och mår bra av. Jag önskar att om 40-50 år så skall jag sitta på en herrgård och ha en vinkällare där jag har mina favoriter, förhoppningsvis kommer jag att ha vissa klassiska årgångar som 47,61, 82, 05 Bordeauxer. Man kan ju hoppas, men nu har jag bara en E. Guigal Côte Rotie La Mouline 2002. För den som inte läser om viner var dag så är den värd cirka 1400kr och är en av de sämre årgångarna men som enligt vissa experter endå kan utveckla sig till något extra ordinärt. Vi får hoppas de. Skall fylla på garderoben i höst med några andra viner men kommer nog vara på en lägre prisnivå med tanke på att de behövs sparas ihop pengar till utlandspraktiken i höst.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback