Topp 10

De senaste tre inläggen har jag skrivit om de tre vinerna som toppade min lista under vinprovningarna under kursen MOS III. För er som söker efter vilka viner som vi provat under kursen finns de här.

Det ska nämnas att min topplista ej inkluderar tidigare provade viner utan från och med den 19 November 2009 under provningen med Michel Jamais då vi provade viner från Californien. Därför är vinerna från provningarna från Rhônedalen, Spanien, Tyskland, Bulgarien, Rumänien, Grekland, Ungern och Österrike ej inräknade i denna lista. Här kommer min topp 10 av vinerna från kursen med poäng.

1. Château Montrose 1990 100 NP
2. Château Rauzan-Segla 2003 100 NP
3. Château Roc de Cambes  2001 100 NP
4. Château Haut-Brion 2002 99 NP
5. Château Leoville Barton 1995 98 NP
6. Château Pichon Longueville Baron 1997 97 NP
7. Comtes Lafon, Meurseault-Charmes 1995 96 NP
8. Robert Mondavi Winery, Cabernet Sauvignon Reserve 2001 96 NP
9. Château Beau-Séjour Bécot 1997 94 NP
10 Château Lafleur Gazin 1995 94 NP

Nio av de topp tio är från Frankrike och åtta av dessa är från Bordeaux vilket kan förklaras av den förväntning och uppmuntran man möts av när man får vara med på en provning av världsmästaren Andreas Larsson. Jag har inte tidigare provat särskillt mycket Bordeaux men föll som en fura för dessa strukturerade viner.

Det är endast ett vitt vin med och det är Comtes Lafon, Meurseault-Charmes 1995 som är från Bourgogne och tillverkad på Chardonnaydruvan. Anledningen till att det endast är ett vitt vin kan ha med att göra att jag är mer för röda viner rent smakmässigt och har inte lärt mig uppskatta den höga syra som många vita viner sitter inne med. Men även en bidragande faktor är att då vi provade de länderna som producerar bland de bästa vita vinerna i världen som Tyskland och Österrike hade ej jag börjat med min poängsättning.

Det enda vinet som inte är från Frankrike och lyckats ta sig in på listan är Robert Mondavi Winery, Cabernet Sauvignon Reserve 2001 vilket jag mötte en oerhörd komplexitet i.

Om man ser det till druvor är det sex av nio röda viner som är dominerade eller 100% Cabernet Sauvignon och tre som är dominerade av Merlot. Att inte ett enda vin dominerat av Syrah beror först och främst på att provningen med viner från Rhônedalen inte finns med i listan då vi fick prova en hel del bra Syrahviner bland annat E Guigal La Landonne 2002.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback