Snart juluppehåll

Nu är det inte allt långt kvar innan man kan hem och besöka de vackra Västervik än en gång. På söndag kommer pappa upp och sover över så åker vi efter min föreläsning i mat o dryck i kombination på måndag. Men det blir inge rent slappande över jul utan det ska skrivas PM och det kommer att pluggas vin för man blir aldrig fullärd vilket både känns spännande men samtidigt lite meningslöst där man aldrig kan bli fullärd. Men målet är ju att bli bäst på det man håller på med och dit är det väldigt långt kvar men det är bara att kämpa på. Idag har vi provningar i mat och vin i kombination vilket ska bli väldigt intressant och se om man gör några nya roliga upptäckter för ibland hittar man saker som man inte trodde gick att komponera. Den roligaste upptäckten och mest oväntade var när jag hade Tzatziki i kylen som jag var tvungen o bli av med innan den blev för gammal och en påse chips så använde Tzatzikin som dipp och hade lite sött vin i form av Moscatel de Setubal kvar sen efterrätten och provade dessa ihop. Det gifte sig i munnen vilket förvånade mig, sötman i drycken rundade av den starka vitlökssmaken och fick de att samspela i en läcker balans.

Det blir inget långt juluppehåll utan redan den 7e januari börjar vi igen och har presentation av PM om vin och spritimport där vi fått sätta ihop en egen vinlista och skrivit ner de lagar som krävs och tillstånd man måste ha för att få starta en importverksamhet. En tråkig sak är att min kära vän och granne Malin skall flytta in till hyttan, det är kul för henne men Hällefors blir allt mer ensamt och en flytt för egen del till hyttan blir allt mer påträngande. Men det kommer en tid för det med, om det sker så blir det efter sommaren då man till fullo utnyttjat sina gratis sommarmånader som den smålänning man är. 

Nu har det blivit vinter på riktigt för när jag kollade på termometern under morgonen så stod det -11 grader men det är inte mer än någon decimeter snö vilket gör att skidåkningen inte kommit igång ännu vilket jag hade hoppats på då tiden går allt fortare och börjar närma sig Vasaloppet 2011. Får kanske bli att ta med skidorna hem så man kommer igång med stakningen och konditionshöjandet ordentligt... Men nu har tiden gått så det är dags att bege sig från datasalen till Stensöta för en spännande dag med bland annat hummersoppa och goda ostar.

Kommentarer
Postat av: Farfar o farmor

Nu är vi inne o tittar på vad du har att berätta om i din blogg!!!

2009-12-19 @ 14:55:26
Postat av: Johan

Så trevligt att ni läser, jag hoppas ni hittat något intressant att läsa, syns i jul :)



/ Johan

2009-12-19 @ 17:03:06
URL: http://johansvin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback