Julgodis



Igår var det julstök hemma hos Nilsson när Malin och jag fick för oss att göra årets julgodis. Vi gjorde klassisk knäck, tryfflar av mörk choklad smaksatt med rom och vit choklad smaksatt med Cointreau, polkagrisischoklad och Marshmallowsnittar. Allt godis smakade toppen och vi delade upp det mellan oss och jag får se vad jag gör av allt mitt, kanske en trevlig julklapp till någon, det har jag inte bestämt mig för ännu men vi får se vad det blir av det. På kvällen blev det sedan Robinson och lite annat innan Malin gick hem till sig, vi bestämde oss även för att se lucia nu på morgon men så blev inte fallet för jag somnade om...

Likt Sunes pappa tog jag knäcken i år, resultatet blev inte att renovera om köket men den vart något mjuk men det kan man ta för den vart riktigt god. Receptet var enkelt för de var endast 2dl vispgrädde, 2dl ljus sirap och 2dl socker så var bara att koka det i cirka 30 minuter och göra det berömda kulprovet så man ser att den var klar. Dvs jag tog knäcken och Malin gjorde resten, eller jag hjälpte till med de mörka tryfflarna med och smaksatte dem med mörk rom av modell Bacardi Black. 




Idag är det då Lucia och den tredje advent och julstämningen börjar infinna sig på vallonvägen med snö utanför dörren och det tredje ljuset tänt i min hemmagjorda ljusstake som består av fyra vinflaskor av modell E.Guigal La Laondonne 2002. E.Guigal Chateau d'Ampuis 2002, Chateau Rauzan-Segla 2003 och Chateau Margaux 1985. Idag kommer det mest bli att läsa lite om mat och vin i kombination inför kommande kurs och att plocka i ordning alla saker så man får en översikt till man ska åka hem. Om jag hinner med och det finns en tvättid ledig kommer det bli ett varv i tvättstugan med. Kommer säkerligen några inlägg under eftermiddagen och kvällen om diverse viner.

Njut nu av Lucia och ha en trevlig söndag och tredje advent. 





Kommentarer
Postat av: madde

ja, själv satt man ju i kyrkan och tittade på lucia idag då! =P

2009-12-13 @ 16:49:02
Postat av: P

Låter bra att ev få smaka lite av det fantastiska godiset som ni gjort...

Vilket härligt väder det ser ut att vara hos dig när man tittar på dina häftiga adventsljus!!

:) P

2009-12-13 @ 20:50:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback