Andreas Larsson, min nya idol och Bordeaux.

Idag hade vi då den efterlängtade Bordeauxprovningen och nerverna var på helspänn inför dagens provning. Jag kom till lektionen strax innan och pratade lite med Andreas om Bordeaux och vad man bör inrikta sig på inom vinvärlden i framtiden och det han sa var att man bör ha en helhetskoll men att fokusera på de äldre vinländerna som nu än en gång är på uppgång.

Vi gick igenom hela Bordeaux i vinväg under provningen från vänstra stranden till högra och en hel del historia som var väldigt intressant att få känna till. Som exempelvis att man började buteljera 1924 på slotten istället för att sälja vinet på bulk som man gjorde även till Vin och Sprit som sedan tappade de på flaskor men man upptäckte att vissa fuskade och blandade i billigare vin vilket ledde till denna förändring. Även att årgång 1982 ansåg många gamla vinexperter var inget bra år men en ung Robert Parker höjde den till skyarna och vips så blev det en klassisk årgång alla pratar om.

Vi hade först en prestigeflight med viner från vänstra stranden som är Cabernet Sauvignon dominerade där några av de bästa i Bordeaux presenterades för oss. Bland annat en 100poängare av ovannämnd Robert Parker. Jag blev frälst och därför kommer mina första 100p viner.


Château Montrose 1990.
Elegant, fantastisk textur, fenomenal balans, torkad mörk frukt, läder, stall och otroligt komplext i långt avslut
100 NP
Värderad till ca 2 500kr.


Château Pichon Longueville Baron 1997
Elegant, moget, komplext, cigarrlådor och fin balans. 97 NP
Värderad till ca 800-900kr.


Château Leoville Barton 1995
Elegant, läder, mörk choklad, komplext och valstrukturerat 98 NP
Värderad till ca 1 000kr


Château Haut-Brion 2002
Koncentrerat, knutet oerhört komplext, valstrukturerat, balanserat, och stor utvecklingspotential. 99 NP
Värderad till ca 2 500kr.


Château Rauzan-Segla 2003
Koncentrerade mörka bär, tobak, ceder, kaffe, chockad, valstrukturerat, komplext och välbalanserat 100 NP
Värderat till ca 600kr.

Efter att ha gått igenom den häftiga vänstra stranden gick vi över till den mer mjuka högra stranden som är Merlotdominerade viner. Beskrivs ofta som femenima men kan bli oerhört komplexa. De mest kända vinerna på denna front är Château Cheval Blanc och Château Petrus som vi tyvärr inte provade.

Château Beau-Séjour Bécot 1997
Plommon, kaffesump, cederträ, blyerts, kryddigt, fylligt, komplext och välstrukturerat. 94 NP
Värderat till cirka 500kr

Château Lafleur Gazin 1995
Elegant, fylligt, mörk mogen frukt, stall, kaffe, choklad, komplext, välbalanserat och strukturerat. 94 NP
Värderat till ca 1 000kr

Château Roc de Cambes 2001
Kryddigt, mogen frukt, läder, komplext, rosenblad, kärlek, fantastisk textur och balans. 100 NP
Värderat till ca 650kr

Efter dessa fantastiska viner är det svårt att inte bli metafysisk, man blir tagen av dess elegans och komplexitet så man känner sig oerhört bortskämd.  Nu provade vi två vita viner från Bordeaux Pessac-Leognan av bra kvalité.

Château de Feuizal 2006
Elegant, syrligt, gula stenfrukter, apelsinskal, balanserat o viss komplexitet 85 NP

Château de Cruzeau 1996
Elegant, friskt, stenfrukter, honung, bivax, viss komplexitet och balanserat avslut. 87 NP

Efter två torra vita viner var det dags att bege sig in på de söta vita vinerna från Sauternes som förs huvudsakligen på Semillon men blandas även i en del Sauvignon Blanc för att friska upp det. Igår gjorde jag ju bort mig och sa att jag skulle servera en Créme Brüle till ett sött vin och fick på tassen direkt men lyckades idag försvara min heder men får bjuda på de hjärnsläppet.

(Återkommer om söta viner pga bristande anteckningar)


Som ni kanske märkt är vinerna som jag gett 100p sådär jätte dyra alltid vilket glädjer mig och ska ju tilläggas att alla dessa provades blindt så jag visste inte vad som var vad innan jag satte poängen.Det är en ära att få ha föreläsare som Andreas Larsson som är världsmästare 2007 och fortfarande rankad som en av de bästa i världen. Hoppas och tror på fler provningar med honom framöver för de är oerhört givande att prata med en sådan expert på viner. Min nya idol i vinvärlden tillsammans med Robert Parker och Fredrik Horn.

Nu ska jag råplugga innan sängen kallar och till nästa gång ås drick gott men med måtta!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback