lång dag men lärosam

Man började 8a imorse så det blev att ta kvart över 7 bussen in till Växjö för klockan 8a var det ölutbildning med Johan Spendrup själv. Det var oerhört lärorikt och det jag tar med mig från hans föreläsning är hur man mäter ölets beskhet och färg men även vilka olika malterextrakt det finns att tillgå. han är otroligt bra på att lära ut och vi fick lära oss att hälla pilsner och stout. Snacke med han igår och skall hålla kontakten så han eventuellt kan komma opp till oss i hyttan o färeläsa men jag skall snacka med dem där oppe o se vad de tycker för han var riktigt bra mot vår ölfäreläsning i skolan som var allt annat än tillräcklig.

Så idag blev det att jobba från 8-23.00 så man e ganska sliten och det var rätt mkt att göra stundtals som gör de extra jobbigt för man har inget jämnt tempo utan det är intervaller som gästerna kommi så man vet aldrig närm an får vilka och ibland så blir man uttråkad. Men jag trivs och har inte så mkt annat o göra om dagarna så jag kan lika gärna jobba även om man kände att kroppen började ta emot där runt 9-10 på kvällen och med en tappad  smörkniv som följd i matsalen men det var bara plocka opp o fortsätta. Fick springa en del i bistron med men det gör jag så gärna, men vissa tallrikar är ju så man bränner sig men det är bara o härda sig.

Fick uppgift idag av Fredrik för han vill att jag skall brädda mitt vintänkande så jag skall under praktikperioden sätta ihop en vinlista med 10 röda, 10 vita, 10 mousserande och 10 söta viner som skall kosta runt 200-1000 i inköp och jag fick han ågra DRC-viner med, dvs från Romanee-Conti och de bruakr ligga på i utpris exempelvis för 2005an 38000. så några ess får jag ha men jag skall motivera varför jag vill ha de vinerna och vilken mat jag skall ha till dem. För att jag inte skall bara ha italienskt så har jag ett minimum på max 5 viner från Italien vilken jag är nöjd med.

Var även på övning när Fredrik tränade inför NM i maj, fantastiskt att se ett riktigt proffs köra oh bedömma vin och presentera menyer så imorn skall jag fråga ut han om vinförsäljningsknep för skall öva i bistron och se nu när jag har vinlistan i huvudet (den lilla iaf). Och jag ser fram emot den 20 april då vi skall ha ett DRC vin med på Pinot Noir-provningen och de blir nog troligen en rsv men jag är stolt att få vara med att prova ett sådant vin och har fått lovat att behålla flaskan efteråt.

Imorn är det långfredag och alla vet vi vad som hände då, jo den killen som alla kristna dyrkar gick o dog på ett kors vilket borde göra att kors är negativt för kristna men istället så bär de flesta de runt halsen, världen är konstig...

Men nu skall jag se om jag kan käka någe o ta ett stort glas Seghesio Zinfandel!

PS; är ni i Växjö så prova PM's Ceasarsallad, så jäkla god och massa parmesan på, har ätit den 4 gånger nu på 2 veckor även att jag kan få annan mat gratis men den är så jäkla god!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback